plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۳۴۹۶۴

لزوم آتش‌بس فوری در غزه

احمد دستمالچیان*
در حال حاضر نفس برقراری آتش‌بس مهم است چه موقت و چه دائم برای اینکه اگر هم آتش‌بس موقت صورت گیرد در خلال آن  فعل و انفعالات سیاسی پشت پرده باعث خواهد شد که این  آتش‌بس تمدید شود.
لزوم آتش‌بس فوری در غزه
جنجال رسانه‌های غربی بر سر افکار عمومی است چرا که افکار عمومی در کشورهای غربی بسیار تهییج شده و خشم و غضب عمومی کل غرب را فراگرفته است و فشار روی این است که آتش‌بس باید برقرار شود.

چرا که رژیم صهیونیستی در حال نسل‌کشی در غزه است. اما رسانه‌های غربی و خصوصا کشورهای استکباری از این وحشت دارند که این خشم عمومی فراگیر شده و تبدیل به یک معضل اساسی برای حاکمیت خودشان شود.

لذا برای فرار از این موضوع به دنبال آن هستند که با نام آتش‌بس نوعی مانور رسانه‌ای بدهند. اما در صحنه عمل شاهدیم که صهیونیست‌ها همچنان در حال نسل‌کشی بی‌سابقه‌ای هستند.

البته رژیم صهیونیستی در یک بن‌بست بزرگی قرار گرفته چرا  که از یک طرف با افکار عمومی  و از طرف دیگر با خشم و نفرت داخلی مواجه است که جامعه صهیونیستی از این وضعیت ناامنی ، پناه بردن به پناهگاه‌ها و تعطیلی کسب و کار در امان نیستند و برایشان طاقت فرسا شده است.

لذا رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند که نوعی بازی را برای فرار از این فشارها راه بیندازد. اما به نظر می‌رسد که در نهایت رژیم صهیونیستی نیز مجبور به متوقف کردن جنگ خواهد شد.

خصوصا که اجلاس فوق‌العاده کنفرانس سران کشورهای اسلامی هم در پیش است و قطعا در آنجا درخواست آتش بس فوری و رساندن کمک‌های انسان دوستانه به غزه را مطرح خواهند کرد.

البته رئیس جمهور کشورمان نیز در این اجلاس شرکت خواهند کرد و حضور ایران در این سطح می‌تواند تعیین کننده و موثر باشد به دلیل اینکه سران کشورهای عربی و اسلامی هم برای پاسخگویی به مردم خود موضع خوبی را از این کنفرانس بیرون دهند.

 همانطور که گفته شد به نظر می‌رسد که نتیجه کار نیز درخواست آتش‌بس و رساندن کمک‌های انسان دوستانه به غزه باشد.

خروجی هر دو کنفرانس عربی و اسلامی بر سر این موضوع اتفاق نظر خواهند داشت و بیانیه خوبی نیز صادر خواهد شد. چون کشورهای عربی و اسلامی بیش از این  نمی‌توانند ساکت بمانند.

برای اینکه با پرسش‌های بزرگ افکار عمومی مواجه خواهند بود. البته در خصوص مساله آتش‌بس نیز گرچه جبهه مقاومت خواستار آتش‌بس کلی است و غربی‌ها و صهیونیست‌ها آتش بس موقت و چند روزه را پیشنهاد می‌دهند؛ اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر نفس برقراری آتش‌بس مهم است چه موقت و چه دائم برای اینکه اگر هم آتش‌بس موقت صورت گیرد در خلال آن  فعل و انفعالات سیاسی پشت پرده باعث خواهد شد که این  آتش‌بس تمدید شود.

این مساله نیز دو دلیل عمده دارد؛ نخست فشار افکار عمومی و دوم عدم تحمل جامعه صهیونیستی به ادامه جنگ  است که می‌تواند روند توقف جنگ کمک کند. الان شرایط به جایی رسیده که چون رژیم صهیونیستی نتوانسته به یک پیروزی قاطع دست پیدا کند و خسارت‌های سنگینی را تحمل می‌کند یک نوع توافق موقت برای آتش بس می‌تواند به توافقی دائمی تبدیل شود.

اگر راه کمک‌های انسان دوستانه به غزه باز شود و آتش‌بس حتی به صورت موقت هم برقرار شود کسانی که در عرصه سیاسی در پشت پرده اقدامات خودشان را انجام می‌دهند فضایی بوجود خواهد آمد که این آتش بس را تمدید کنند.

*سفیر سابق ایران در لبنان و اردن/آرمان ملی

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما